• Alltid 30 Dagars öppet köp och fria returer
  • Snabba leveranser från vårt lager
  • Every day is... Gameday!

Varumärket Yankees

Det gäller att bygga ett varumärke och i det avseendet kan man verkligen ge massor av cred till den amerikanska baseball-klubben New York Yankees.

Forbes, den amerikanska affärstidningen med ett väldigt högt anseende, brukar ranka inom fyra olika kategorier de absolut främsta inom företag, evenemang, atleter och lag. Där kommer Yankees tvåa i kategorin över lag, endast slagna på fingrarna av Dallas Cowboys.

Att många kändisar, med allt från skådespelare till sångare, har omnämnt Yankees eller produktplacerat loggan på ett eller annat sätt bidrar givetvis till ökat intresse kring Yankees på ett sätt som är svårt att sätta värde på.

Vi ska försöka bjuda på ett par av dessa.

» I made the Yankee hat more famous then a Yankee can »

Rapparen Jay Z är ett otroligt stort baseball-fan och även för honom är det Yankees som gäller. Han bär ofta Yankees-produkter och på en av hans låtar som han gjorde tillsammans med Alicia Keys, “Empire State Of Mind”, finns textraden ovan.

Denna låt blev sedan något av en signaturlåt för Yankees. Att den dessutom toppade Billboard-listorna 2010 gjorde inte hypen mindre kring att bära Yankees-kläder och kepsar.

» I'll have what she's having »

I filmen "När Harry mötte Sally" från 1989 ser man Yankees-produkter i ett par scener. Bland annat i den scen när Billy Crystal hävdar att män märker om en kvinna skulle fejka orgasm. Meg Ryan överbevisar honom. Mannen som sitter på stolen bakom Meg bär en Yankees-keps.

Även Billy Crystal, som är ett die hard Yankees-fan, ses bära Yankees-kläder i ett par scener. Därför kanske det tog emot lite extra för Billy när han bar en Mets-keps i filmen City Slickers.

Som lite kuriosa kan nämnas att på caféet där scenen spelades in, Katz's Delicatessen, som ligger på 205 East Houston Street i East Village, finns en skylt: "You are sitting at the table where Harry met Sally'".

» Ruth, Gehrig, DiMaggio, Mantle ... Costanza? »

I den fantastiska tv-serien Seinfeld som rullade under 90-talet stötte man på Yankees ett flertal gånger. Bland annat fick Jason Alexanders karaktär, George Costanza, jobb inom Yankees organisation. Där hade han tjänsten som "Assistant to the Traveling Secretary of the Yankees". Detta gjorde att George tjänade så pass mycket pengar att han till slut kunde flytta hemifrån och lämna sina neurotiska föräldrar.

Under sin karriär hos New York Yankees hann George bland annat med att "förbättra" Danny Tartabulls sving och att införa bytet från polyester till bomull i Yankees matchkläder.

» If they don't wanna hear my truth, I don't wanna waste my energy. »

I miniserien "When They See Us" på Netflix ses skådespelaren ses Michael K. Williams bära en keps med det välkända märket. Serien är baserad på verkliga händelser där fem unga mörkhyade grabbar i New York hamnar bakom galler för något som dom inte gjort. Har ni inte sett den - gör det.

» It's gonna get out, then we'll be dead, and no one will want to work with us. »

I filmen "Oceans Twelve" från 2004 ser man George Clooneys rollfigur, Danny Ocean, sitta på ett tåg med en baseball-keps på huvudet. Märket? New York Yankees förstås.

Detta är bara ett axplock av de gånger som varumärket New York Yankees har fått exponering på ett eller annat sätt utanför idrotten. Vi är medvetna om att det finns mängder andra roliga och underhållande ögonblick men det sparar vi till nästa gång.

Hoppas att du fick ett par minuters skön avslappnande läsning där du kunde nicka instämmande att "ja, just så var det", eller kanske en "å fan, det visste jag inte". Vi kommer att fortsätta ta fram skön läsning om mer eller mindre viktiga saker.

Sen kan du alltid besöka vår Yankees-shop för att hitta snygga produkter för baseball-laget från New York.